top of page

Desinformatie door de bank

Bijgewerkt op: 14 mei

In april heeft het FD een artikel gepubliceerd over onze claimprocedure en de krachtenbundeling van Triodos Tragedie en Red Triodos. Fijn dat dit nieuws werd opgepikt. Minder fijn hoe de bank vervolgens desinformatie verspreidt.


Triodos verbaasd

Aanvankelijk stond er geen reactie van de bank in het artikeltje,maar na enige bedenktijd kwam die binnen bij de redactie en is deze toegevoegd. "Triodos laat in een reactie weten op TT’s brief te gaan reageren binnen de gestelde termijn. Wel is de bank verbaasd dat de stichting niet eerst het gesprek met de bank is aangegaan en geen informatie deelt over het aantal klanten die het vertegenwoordigt, zo zegt een woordvoerder. ‘Wat ons betreft verdient constructief overleg de voorkeur boven het voeren vaneen juridisch proces dat veel tijd, geld en aandacht kost. Dit is niet in het belang van Triodos Bank en alle certificaathouders."


Triodos Tragedie verontwaardigd

De bank zegt verbaasd te zijn. Nou, dat waren wij ook toen we dit lazen. Verbazing is misschien nog wat mild uitgedrukt. We waren eerder verontwaardigd. Hoe komt de bank erbij dat de stichting niet eerst het gesprek met de bank is aangegaan? Hoe durven ze dat te beweren?


Framing door de bank

Het is een doorzichtige poging om te framen dat de bank constructief naar oplossingen zoekt, terwijl onze stichting dwarsligt en zich niet bekommert om de bredere belangen van de bank en alle certificaathouders.


Veel gesprekken

De stichting heeft als zodanig geen gesprekken gehad, maar die bestaat nog maar kort en is voortgekomen uit een pressiegroep waarmee wel degelijk herhaaldelijk contact is geweest. De oprichter van de pressiegroep en de stichting heeft (alleen of in gezelschap) in de afgelopen twee-en-een-half jaar heel wat gesprekken gevoerd. Hij heeft 3x een Triodos delegatie op bezoek gehad (3x directeur Private banking, 1x CEO, 1x algemeen directeur, 1x legal counsel a.i.). Verder is hij 2x in Driebergen en 1x in Amsterdam geweest voor gesprekken met voorzitter en vice-voorzitter van SAAT, en is er ook nog 1x een online overleg geweest met de voorzitter van SAAT.


Veel vergaderingen

Dit alles naast minstens 12 vergaderingen van SAAT en/of Triodos waarin onze man het woord heeft gevoerd en vaak in de marge van vergaderingen met vertegenwoordigers van de bank heeft gesproken. En dan hebben we het maar niet over alle telefoontjes en mailwisselingen.


Zonder resultaat

Zoals we in de brochure 'Het probleem en de claim' aan onze achterban al schreven: "De gesprekken werden door Triodos en SAAT vooral benut om uitleg te geven over, en begrip te kweken voor, de genomen besluiten. Wij vroegen op onze beurt om meer informatie, om de genomen besluiten terug te draaien of aan te houden, en om samen met certificaathouders naar alternatieve oplossingen voor de gerezen problemen te zoeken. De gesprekken hebben niets noemenswaardigs opgeleverd."


Begripvolle blikken maken verlies niet goed

Na veel praten komt er een moment dat je gewoon uitgepraat bent. Vriendelijke gesprekken en begripvolle blikken; daar hebben we het steeds mee moeten doen. Maar daarmee kun je als certificaathouder je AOW niet aanvullen, je hypotheek afbetalen, je huis verduurzamen of de studiekosten van je kinderen betalen. Daarvoor waren nu net die certificaten bestemd. En die staan op dit moment voor €27 genoteerd bij Captin (prijs op 8 mei) terwijl ze minstens €91 zouden moeten opbrengen. Dus meer dan 70% verlies.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page