top of page

TWITTER MEE

Vrijwel alle media, opiniemakers en journalisten maken gebruik van Twitter om informatie te vergaren en te verspreiden. Maar veel certificaathouders zitten niet op Twitter en dat is jammer. Het is een makkelijke manier om je stem te laten horen en zo de publieke opinie te beïnvloeden.

Voor iedereen die onze acties via Twitter willen versterken hieronder een ‘spoedcursus’ twitteren. Binnen een kwartier kan iedereen een twitter-account aanmaken en de eerste tweets plaatsen of doorsturen.  Doe mee, en laat je horen!

Twitter: hoe begin je?

Twitter is eenvoudig in gebruik en gratis. Je kunt makkelijk een account maken op twitter.com. Als accountnaam maar kun je je echte naam gebruiken: je stelt je dan wel een beetje kwetsbaar op voor kritiek, maar het getuigt wel van openheid en eerlijkheid. De meesten kiezen tegenwoordig voor een nickname: dan weet niemand wie je bent. Op Twitter begint een naam altijd met een apenstaartje.

Je kunt je account aankleden met een plaatje, een bio (wie ben je, waar sta je voor?) en een link.

 

Onze pressiegroep heeft zelf net een eigen Twitteraccount aangemaakt. Wij gaan op Twitter door het leven met de naam @TriodosTragedie en hebben ons logootje eraan toegevoegd. Omdat we nog maar net gestart zijn hebben we nog niet veel volgers. Volgers zijn andere twitteraars die geïnteresseerd zijn in wat wij tweeten en onze tweets op hun Twitter-tijdlijn willen krijgen. Volg ons ook en je ontvangt onze tweets op jouw Twitter-tijdlijn. De Stichting Certificaathouders heeft al wat langer een Twitteraccount (@Triodos_bank) en telt momenteel 50 volgers.

Hoe doe je mee?

Als je eenmaal een account hebt aangemaakt wijst alles zich eigenlijk vanzelf.

In het publieke debat speelt Twitter een grote rol. Voordelen:

  • In principe kan iedereen je tweets lezen.

  • Als je relevante hashtags (bijv. #Triodos) gebruikt zijn ze makkelijker te vinden.

  • Je kunt andere Twitteraars rechtstreeks adresseren, bijv. @TriodosNL of media als @FD_Nieuws en @Volkskrant.

  • Ze zijn kort en bondig (max. 280 tekens), maar je kunt een ‘draad’ (thread) maken door op je eigen tweet te antwoorden (of onder je tweet op een plusje te klikken).

  • Je kunt links en afbeeldingen (bijv. van tekst: zo kun je toch meer tekst sturen) of video’s toevoegen.

 

Voorbeeld van een tweet:

Voorbeeld tweet.png

Door de twitternamen van de Triodos Bank, Het Financieele Dagblad en De Volkskrant toe te voegen, verschijnt deze tweet dus automatisch niet alleen bij je eigen volgers op de tijdlijn, maar ook bij de bank en deze twee kranten. Op die manier kun je dus aandacht vragen voor je boodschap.

 

Als je een twitternaam niet kent, kun je die via de zoekfunctie opzoeken, maar ook op goed geluk @ + de naam van de persoon of organisatie intikken. Dan geeft Twitter zelf ook suggesties. Als je @T intoetst komen al gauw en vanzelf de suggesties @Telegraaf en @Trouw naar boven.

 

Anderen kunnen je tweet:

  • Retweeten, al dan niet met eigen commentaar (volgers van diegenen zien het dan op hun tijdlijn).

  • Beantwoorden (de reactie komt dan direct onder je tweet).

  • ‘Liken’ (ook dan verschijnt het bij de volgers van de likers op hun tijdlijn).

 

Hoe krijg je een groot bereik?

  • Beroemd worden, dat helpt. Maar dat lukt en wil niet iedereen.

  • Als je vaak twittert krijg je hopelijk zelf ook volgers. Dat gaat meestal niet zo snel. Maar als je een ander besluit te volgen, zal die je soms ‘terugvolgen’. Op vrijdag kun je #terugvolgvrijdag gebruiken.

  • Retweet of beantwoord tweets waar je het mee eens bent (of juist niet).

  • Een beetje humor in een tweet helpt. Met een grappige animated gif (bewegend plaatje) val je meer op.

  • Een vraag stellen: want vind jij van ...? (Je kunt eenvoudig een peiling maken met meerdere antwoorden.)

bottom of page